Chystáte se na potisk triček a řešíte, kam motiv umístit, aby nejlépe vynikl? Zajímá vás, jaké rozměry a vzdálenosti fungují v praxi u různých střihů a velikostí? A jak se vyhnout častým chybám, kvůli kterým potisk působí nevyváženě? Pojďme si projít jasný a praktický přehled.
Stručná odpověď
Nejuniverzálnější umístění potisku na tričkách je levá hruď (logo 8–10 cm šířka, umístění zhruba 7–10 cm pod ramenem), střed přední části (motiv 20–28 cm, centrovaný), horní záda pro identifikaci týmu či jména (25–30 cm, cca 5–8 cm pod límcem) a rukáv pro decentní branding (7–10 cm, 2–4 cm nad lemem).
Základní pravidlo: větší motiv = níž umístit; menší motiv = výš. Vždy berte v potaz velikost trička, pohlaví/střih a účel nošení.
Proč na umístění potisku záleží
Umístění rozhoduje o viditelnosti, vnímání kvality i komfortu při nošení. Správná pozice a měřítko zaručí, že motiv nebude utíkat do podpaží, nezalomí se v oblasti švu a na fotkách bude čitelný. Dobré umístění zároveň snižuje riziko, že potisk skončí v přirozených záhybech textilu (prsa, břicho, lopatky).
Kdy zvolit které umístění:
- Levá hruď: ideální pro logotyp, jmenovku, symbol klubu či eventu. Působí profesionálně a neruší.
- Střed přední části: vhodný pro hlavní grafiku – merch, dárková trička, týmové motivy, kampaně.
- Záda (horní nebo velký střed): pro čísla, jména, role, seznamy účinkujících, mapy závodu; skvělé pro identifikaci zezadu.
- Rukáv: decentní doplněk – sub-logo, URL bez odkazů, rok založení, vlajka, ikonka. Funguje i jako druhé, doplňkové umístění k hrudi/středu.
Vyberte si ideální umístění potisku a vyplňte krátký poptávkový formulář – obratem vám připravíme návrh řešení i nezávaznou kalkulaci.
Standardní rozměry a vzdálenosti
- Levá hruď: šířka motivu 8–10 cm; svisle zhruba 7–10 cm pod ramenem; od středu hrudníku přibližně 8–12 cm doleva.
- Střed (předek): šířka motivu 20–28 cm (dětské 16–22 cm); horní hrana bývá 5–8 cm pod límcem.
- Záda – horní: šířka 25–30 cm (dětské 20–26 cm); horní hrana 5–8 cm pod límcem.
- Záda – velký střed: šířka 28–32 cm; horní hrana 10–15 cm pod límcem.
- Rukáv (krátký): šířka 7–10 cm; umístění 2–4 cm nad spodním lemem rukávu nebo vycentrované mezi švy.
- Obecně: větší motiv posunout o něco níž, menší motiv držet výš kvůli vizuální rovnováze.
- Pánské vs. dámské střihy: u dámských triček často o 0,5–1 cm menší rozměry a mírně výš kvůli tvarování.
Rozměry berte jako osvědčené intervaly, ne dogma. Každé tričko (střih, gramáž, pružnost) a motiv (tvar, prázdné plochy) se chová trochu jinak. Papírový nebo digitální náhled v měřítku 1:1 je klíčem k úspěchu.
Jak si doma snadno ověřit měřítko a polohu potisku:
Vytiskněte motiv v reálné velikosti na běžný papír, vystřihněte a připněte špendlíky na tričko v zrcadle. Sledujte, zda se při běžných pohybech a fotografování motiv neláme, nepadá níž a nezakrývá se popruhy batohu či zástěrou. To, co funguje ve stoje, musí fungovat i vsedě.
Potisk na levé hrudi
Levá hruď je nejčastější volba pro firemní logo. Působí decentně, reprezentativně a neomezuje velký motiv na hrudi nebo zádech. Držte se šířky 8–10 cm (u dětských 6–8 cm). Příliš malý motiv zanikne, příliš velký začne utíkat do středu hrudníku.
Tip: U širokých log zvažte menší šířku; vysoké, úzké znaky snesou i o 1 cm více. U triček s kapsičkou umístěte motiv nad kapsu nebo na kapsu (zpravidla menší).
Potisk na střed přední části
Střed je ideální pro merch, potisky k akcím a výrazné grafiky. Šířka 20–28 cm vytváří dobrý poměr k většině dospělých velikostí. U menších velikostí či dámských střihů zvažte 18–24 cm.
Zásady potisku na střed:
- Kompozice motivu: velké prázdné okraje dovolí širší tisk; plná plocha působí větší – volte spíše střední šířku.
- Vertikální umístění: těžké motivy (tmavé, plné) dejte o 1–2 cm níž, aby netlačily k límci.
- Potisk na záda
Horní záda (pod límcem) slouží pro jména, role, menší loga – šířka 25–30 cm je čitelná na dálku. Velký střed zad (28–32 cm) využijte pro grafické plakáty, mapy, seznamy, kdy je potřeba výrazná plocha.
Pozor na lopatky: tvrdé švy a napětí látky mohou narušit tisk – neumisťujte motiv přes výrazné přechody švů.
Potisk na rukáv
Rukáv funguje výborně jako druhé umístění – třeba malá ikonka, rok, zkratka týmu. Šířka 7–10 cm (dětské 5–7 cm) je obvykle dostačující. Pokud máte raglán nebo jiné střihy, hlídejte si, aby motiv nezasahoval do zakřivených švů.
Praktický tip: U triček na sportovní akce zvažte rukáv naproti dominantní ruce (pro fotografii pozice, držení rekvizit apod.).
Velikosti triček a škálování motivů
- XS–S: snižte šířky motivu o 2–4 cm proti standardu.
- L–XL: držte se středu intervalu (např. předek 22–26 cm).
- XXL a více: motiv zvětšete o 2–4 cm, případně posuňte o 1 cm níž, aby nepůsobil moc u krku.
- Dětská trička: tisk proporčně zmenšit, ale zachovat čitelnost písma (min. výška písma cca 6–8 mm v reálu).
Závěr
Kde umístit potisk na tričko – levá hruď, střed, záda, nebo rukáv? Volba závisí na účelu, viditelnosti, střihu a velikosti. Levá hruď je jistota pro logo a identifikaci, střed nese hlavní grafiku, záda zajišťují čitelnost na dálku a rukáv elegantně doplňuje branding. Držte se osvědčených rozměrů a vzdáleností. Díky tomu bude potisk viditelný, vyvážený a pohodlný. Ať už cílíte na merch, týmová trička nebo korporátní dress-code, správné umístění je polovina úspěchu.